artikel menarik

Saturday, May 7, 2011

kisah si siput vavi



Kenal tak haiwan apa kat atas tu? Jangan tak kenal sudah, he3... Itulah siput vavi yang aku jumpa tadi. Siput vavi?? Bukan sebab aku nak ejek orang yang tak dak gigi depan, saja ja sebab tak nak eja siput babi. Whateva la cara sebut or panggil haiwan ni, janji haiwan yang sama. Memang lama dah aku tak nampak siput vavi ni, tapi kalau jumpa pun yang kecik-kecik ja. 

Pernah tak dengar teka-teki ni? Kenapa babi...hmm, nak panggil ba alif ba ya ka khinzir? Khinzir la sopan sikit, he3... Kenapa khinzir bila jalan dia tunduk? Teka-teki famous ni, macam yang semua orang tau dan kalau yang tak tau tu, sebabnya dia malu mak bapak dia khinzir. So, dalam kes siput vavi ni, kenapa dia jarang-jarang aku nampak? Aku tak pasti la pulak korang selalu nampak atau tak, tapi kat rumah aku dia tak pernah berkunjung lagi la. Ni pun aku jumpa kat rumah mak jang aku. Walaupun aku jarang nampak, tapi bukan sebab aku perak/jakun bila nampak siput vavi sampai nak buat entri. Sebenarnya, repot praktikal aku dah setel, so aku banyak lagho (buang masa dengan kerja yang sia-sia).

Siput vavi ni ada 1 masalah yang dah lama dia fikir, dari zaman nenek moyang dia lagi. Konfius samada dia vavi or siput. Vavi, siput? Siput, vavi? Sebab tu kita jarang nampak dia, dia menyorok malu. Lagi pun dia mana ada cermin nak tengok muka dia sama macam vavi or siput. Dia pun tak tau cermin tu amenda. 

Aku rasa ni la entri aku yang paling mengarut, tapi tak tau la kot-kot ada yang lebih mengarutssss. Kalau ada, bagi tau aku ek, ho3... Ok lah, kita masuk bab ilmiah ckit, ckit ja. Pernah tak dengar sate siput babi? Jeng jeng jeng, amenda tu? Tengok kat bawah ni haa...




Sate ni memang sinonim kat Indonesia. So, hati-hati la lepas ni kalau makan sate, he3... Mana tau lau tetiba rasa kenyal semacam ka, baik tanya tauke tu cepat-cepat kot-kot la kan termakan sate siput vavi.... (^^,)Y

4 comments:

ceritasekupang said...

sate siput vavi tu nampak macam sate ayam...haha..

hazirah cw said...

2 la pasal..jangan tertukar sudeh..

Syahirah Suhaili said...

siput vavi nie da jarang nampak sekarang nie kan..masa zaman kecik2 dulu slalu jumpa..knapa ye? hmm..

hazirah cw said...

aah, jarang2 dh nmpk..sbb org amek wat sate kot, hua3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...