artikel menarik

Wednesday, August 17, 2011

panduan membeli daging lembu



Sempena bulan puasa yang dah tak lama lagi nak raya, aku nak kongsikan bahagian-bahagian lembu. Sebab daging lembu ada yang lembut, kurang lembut dan paling lembut. Gerai yang jual daging adalah kedai yang sibuk bila hari raya bakal menjelma. Ramai orang yang berhimpun nak beli daging lembu yang lembut. Ya la, sapa yang nak daging yang penuh lemak. Buat tambah lemak yang memang dah banyak dalam badan ja. Tapi kalau dah tak da sangat, kita beli jugak, untung la dari tak dapat beli apa-apa atau pun dapat kepala lembu ja.

Mooooooo~

1) Paling lembut
    Rib
    Sir loin
    Short loin

2) Lembut
    Chuck
    Round

3) Kurang lembut
    Flank
    Short plate
    Brisket
    Shank


Bahagian round tu aku konfem memang lembut, ha3... 
Kalau dapat daging lembut, lagi senang nak potong, cepat empuk bila masak, so cepat sikit rendang tu nak siap, cepat boleh makan, he3... Tapi kalau tak dapat nak cari daging paling lembut, ada cara nak lembutkan dia. Banyak petua, macam rebus dulu dengan daun betik, macam-macam lagi la. Teknik potong daging pun kena betul, potong daging merentasi urat. 
So, lepas ni kalau nak beli daging, usha/aim siap-siap bahagian mana yang nak beli. Lepas tu, chup kat tokei daging tu. Dah chup, jangan ubah pandangan dari daging tu, tenung sederhana tajam. Jangan terlampau tajam, nanti orang suspek. ''Aish, dia ni kena penyakit lembu gila ke?? Lain macam ja tengok." 

Kalau orang semakin ramai, ingatkan tokei tu, kita nak daging bahagian mana. Bukan apa, nanti dia terkasi kat orang lain pulak. Dah dapat daging, jangan lupa bayar. Mentang-mentang la orang ramai, nak menyelit keluar senyap-senyap. Dah kasi duit, cakap beli dan terima kasih. Hadiahkan sebuah senyuman yang menawan tanda amat berpuas hati. 

*Sebut-sebut daging, teringat rendang daging. Uish, puasa. 

4 comments:

Radsmil Nasir said...

waaaa,, nice info la..xska la mkn daging lembu yang keras..skit gigi dibuatnya.. hehehe ..^^

hazirah cw said...

thx..aah, klau keras, mmg xda nikmat mkn daging..silap2 patah gigi, he3 =)

Anis izyan Abd Rahman said...

i prefer kambing drp lembu ~ haha , busuk tak anis izyan ? gaga

hazirah cw said...

anis : owh, u makan kambing eh..i x mkn..busuk2 pn, org ckp sedap an kmbing...ahaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...