artikel menarik

Monday, March 14, 2011

pisang dan kelebihannya

Ingat lagi tak dulu-dulu time sekolah rendah mesti ada karangan yang suruh kita cerita pasal kegunaan pokok kelapa. Tak pun, pokok kelapa dan kelebihannya. Macam-macam tajuk pasal pokok kelapa, kalau keluar time ujian aku pilih tajuk ni kadang-kadang. Tapi sekarang ni aku bukan nak cerita pasal pokok kelapa. Aku nak bagi idea kat penggubal soalan karangan BM. Jeng jeng jeng... 'Pelbagai Kegunaan Pisang' he3~ Aku suka makan pisang terutamanya pisang emas, tambah-tambah pulak kalau buat cokodok. Ayah aku pun addicted to pokok pisang, asyik ke kebun ja tengok pisang.


Terdapat pelbagai macam kegunaan pisang dalam kehidupan seharian yang meliputi akar, batang, daun, buah mahu pun jantung pisang. Keluar topik jap, jantung pisang aku suka buat masak lemak, ada ikan bilis sikit, hor liao~ Ok, masuk topik balik. Bagi tujuan perubatan, getah pisang didapati mujarab untuk menyembuhkan luka bisa akibat dipatuk ular atau disengat kala jengking. Untuk bunga pisang yang direbus, airnya boleh diminum bagi mengubati penyakit kencing manis manakala kulit pisang pula digunakan untuk merawat kudis.

Selain itu, jus pisang boleh menjadi penyembuh kepada masalah sembelit selain melegakan penyakit ulser dan penyakit gastritis atau radang perut (macam masalah perut yang asyik meragam la). Dalam perubatan Cina, Pisang Kaki dipercayai amat berkesan untuk meredakan demam dan serbuk putih yang terdapat di permukaan buahnya baik untuk paru-paru dan jantung. 

Ni pisang kaki, pisang ni aku makan sikit-sikit ja
Bagi tujuan kecantikan, air dari batang pokok pisang berkhasiat untuk melebatkan rambut manakala kulit Pisang Emas pula boleh digosokkan pada kulit untuk mendapatkan wajah yang halus dan licin.

5 comments:

puteri ain said...

pisang kaki ?? first time tengok ni..

hazirah cw said...

owh, ya ka...sdp gak rs dy tp rupa ja lain benau dgn pisang betul..ada yang pisang kaki yg dikeringkan...

hazirah cw said...
This comment has been removed by the author.
ceritasekupang said...

buah tu nama pisang kaki rupanya...selalu duk nampak tapi ari ni baru tau nama...

hazirah cw said...

ok la 2, better late than never know..he3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...