artikel menarik

Saturday, August 28, 2010

the truth

Satu masa dulu seringkali masyarakat kita menggantikan perkataan "Assalamualaikum" dengan "A'kum / Akum" dalam sms atau apa sekalipun melalui tulisan. Jika perkataan Assalamualaikum itu panjang, maka hendaklah kita ganti dengan perkataan "Salam" iaitu sama makna dengan Assalamualaikum. Perkataan 'AKUM' adalah gelaran orang-orang Yahudi untuk orang-orang bukan yahudi yang bermaksud 'BINATANG' dalam Bahasa Ibrani. Ia singkatan daripada perkataan 'Avde Kokhavim U Mazzalot' yang bermaksud 'HAMBA-HAMBA BINATANG DAN ORANG-ORANG SESAT'. Mulai sekarang marilah kita gunakan perkataan SALAM bagi manggantikan AKUM. Semoga ada manfaatnya.
1 lagi perkataan yang mengelirukan kita ialah BYE. Perkataan BYE merupakan jarum sulit orang kristian. Di dalam bahasa Arab bermaksud "fi hafzil baba" manakala dalam bahasa Malaysia bermaksud di bawah naungan pope(paderi). Sebaik2nya gantikan perkataan BYE tersebut kepada Assalamualaikum. Ianya adalah lebih afdhal.

Sesungguhnya Islam yang diwariskan kepada kita oleh junjungan besar Nabi Muhammad SAW itu sudah lengkap dan sesuai untuk diamalkan sehingga ke akhir zaman. Cuma kita sahaja yang gemar menuruti budaya Barat...



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...