artikel menarik

Thursday, August 18, 2011

Nuzul Al-Quran


"SALAM NUZUL AL-QURAN BUAT SEMUA"



Sempena Hari Nuzul Al-Quran tahun ni (1432 H), marilah kita sama-sama muhasabahkan diri, berusaha ke arah yang lebih baik. Al-Quran sebagai perhiasan atau panduan? Adakah Al-Quran sekadar untuk diperingati dan bukan untuk dibaca? Adakah selama ini Al-Quran kita jadikan petunjuk atau terletak di atas almari dibiarkan berhabuk? Biarkan minda kita dipenuhi persoalan-persoalan sebegini. 

Daripada apa yang dapat diperhatikan hari ini, kebanyakannya, kita lebih berusaha menjaga fizikal Al-Quran. Maksudnya, kita tak kan letak Al-Quran di atas lantai atau pun tempat-tempat yang kita rasa tak sesuai. Kalau ada berita mengatakan Al-Quran dipijak, dibakar atau dibuang merata-merata, wah... Bukan main kita melenting. Dan kita tidak akan berdiam diri saja sekiranya Al-Quran dihina dalam apa bentuk hinaan pun. Alhamdulillah, kalau kita masih mempunyai sikap membela Al-Quran jika perkara-perkara di atas berlaku. Itu sememangnya kewajiban seorang muslim.

Kita juga sakit hati apabila Al-Quran dikatakan ketinggalan zaman, tetapi kita sendiri telah berzaman meninggalkan ajaran Al-Quran. Ini yang perlu kita muhasabah. Sama-samalah kita berusaha memahami Al-Quran dan mengamalkan ajaran/panduan yang terkandung di dalamnya. Jangan kita hanya 'Read More' di entri-entri blog, Al-Quran juga perlu kita 'Read More'. 

"Bulan Ramadhan, bulan yang di dalamnya diturunkan (permulaan) Al-Quran sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan mengenai petunjuk itu serta pembeza (antara yang haq dan yang bathil)" {Al-Baqarah (2):185}

Sekian. Wallahualam

11 comments:

Mr AnOnymOUs said...

salam...siyesly tertarik ng entry nie..simple but full of advise...:)

Unknown said...

wslm..thx..harap2 rmai yg rs terkesan kat hati bila bc entri ni =)

radsmil said...

suka entri nie..^^..kita kena beringat-ingat juga,, alquran bukan sekadar untuk dibaca..xD

Unknown said...

rads: betul2..dlm kita sibuk stadi ke keja, keni selitkan sikit masa utk membaca Al-Quran ^^

eStokis L'arome said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Unknown said...

nice entry... memberi seribu makna..

Unknown said...

tenkiu..Alhamdulillah,terkesan jugak entri ni~ =)

Adam Idris said...

Salam Nuzul Quran juga :)

Unknown said...

adam : trima kasih~ ^^

mohdhazlan Dreadlock said...

selamat beramal:)

Unknown said...

hazlan: thx..sama2 lah kita beramal~ :0)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...