artikel menarik

Sunday, April 15, 2012

bersin


Haaaacummm!!!! Mak ai, kuatnya bersin. Pernah tak korang alami perkara macam ni samada korang sendiri yang bersin atau pun jadi mangsa bersin? Alhamdulillah, mujur aku bukan orang yang bersin dengan kuat. Bak kata orang, bersin kucing. Perkara ni berlaku kat aku dalam dewan kuliah lebih kurang 3 minggu lalu. Tengah kusyuk dengar lecture ni, tiba-tiba gegendang telinga aku dapat tangkap 1 bunyi bersin yang kuat. Sebelah aku pulak tu, macam nak melayang  hujung tudung aku, huhuhu... Tangan tak tutup mulut, kalau tutup may be slow sikit bunyi tu. Tambah pulak, orang perempuan nampak tak manis kalau bersin kuat. Kalau tutup mulut tak pa la. 

Penyebab bagi bersin  adalah disebabkan oleh faktor udara. Kebiasaannya, terdapat partikel yang mengganggu hidung kita. Jadi, hujung-hujung saraf dalam hidung akan merangsang kita untuk bersin supaya partikel tersebut dapat disingkirkan. Untuk mengelakkan bersin berpanjangan, rongga hidung perlu dibasuh. Kalau selesema pun, boleh menyebabkan kita bersin. Apa yang pentingnya kat sini, kepantasan udara semasa bersin boleh mencapai 166 km/jam. Kalau kita bawa kereta laju macam ni, dah sah-sah kena saman. Lebih kurang 100000 butiran kecil lendir dan mikroorganisma yang dikeluarkan. Jadi, ingat la untuk sediakan tisu atau sapu tangan dalam beg atau poket. Tak payah susah-susah nak pergi toilet untuk basuh tangan. Orang kat sekeliling pun tak pandang kita pelik semacam. 

5 comments:

Nurulee said...

Tak suka bila nak bersin tapi tak pass. Hihik =D

hazirah cw said...

betul3, rasa x puas... =)

Badrina Ibtisam said...

Haha betul2! ;)

mimeben said...

rs malu bila terbersin dlm kelas yg sunyi..haha rs cm sume org pandang:p

hazirah cw said...

badrina ibtisam: ^^
mimeben: tau xpa, beratus2 pasang mata yg memerhati.. ho3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...