artikel menarik

Saturday, March 12, 2011

kilauan batu permata

Hmm, lama dah tak makan gula-gula Fox. Gula-gula ni dibungkus dalam tin macam tin buah laici tu, dalam paket plastik pun ada. Dulu selalu sangat makan, sekarang ni macam dah lama tak jumpa. Aku pun tak cari sebenarnya, tapi memang best gula-gula ni sebab sedap dengan pelbagai perisa dan warna-warni. Nak p beli la nanti. Macam-macam warna ada dan rasa ada, he3~ Ni la dia gula-gula tu. 





Gula-gula ni batu permata aku, hak3~ Ok la, aku go on dengan cerita pasal batu permata kat bawah ni . Tapi sebelum baca entri ni, jom cuci mata dulu gambar-gambar batu permata yang uncle google bagi. (aku pilih warna yang aku berkenan ja, kui3~)



Permata adalah sejenis batu yang terdiri daripada karbon pekat. Ia terbentuk jauh di dalam bumi yang mengalami tekanan kuat menyebabkan atom-atom karbon membentuk kristal.
Batu berbentuk kristal itu terkeluar ke permukaan bumi akibat letusan gunung berapi dan ia boleh ditemui di dalam batu-batu gunung berapi yang dikenali sebagai ‘kimberlite’ dan ‘lamproite’. Batu permata mempunyai nama dari mulai huruf A sampai huruf Z yang diklasifikasikan menurut kekerasannya yang dikenal dengan Skala Mohs dari 1 sampai 10.

Batu permata disifatkan oleh masyarakat dunia sebagai sangat berharga kerana ia adalah batu yang paling keras di bumi ini.Pada abad ke-16 manusia tidak pernah terfikir bahawa batu permata mempunyai kilauan dan cahaya yang cantik. Apabila saintis menyedari kegunaan cahaya barulah mereka mengetahui bahawa batu permata mempunyai kilauan dan cahaya yang terang.

Kelajuan cahaya dalam batu permata ialah 186,000 sesaat tetapi ia akan bergerak perlahan kira-kira 80,000 batu sesaat apabila melalui rintangan. Cahaya batu permata boleh terbias dan terpantul serta terpecah menghasilkan warna-warna pelangi, yang menyebabkan ia berkilauan. Bagaimanapun kilauan batu permata sebenarnya bergantung kepada potongannya.


7 comments:

EL MARIACHI said...

kita punya batu permata AMETHYST FIRUS TURKUAZ...heheee....

hazirah cw said...

wow..walla wei..bestnya, ho3~

fiefa iefa said...

wah.. permata!!!

hazirah cw said...

iefa: yeah, kedengaran seperti teruja...he3

fiefa iefa said...

ish bila laa nk memilikinya hurmmm

Anonymous said...

kat mana yer nak dapat gula2 fox's tu....

hazirah cw said...

ada dekat supermarket mcm giant, tesco etc...kat bhgn gula2 :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...