artikel menarik

Friday, July 31, 2015

Salam Aidilfitri 1436H

Hari ni dah masuk 14 Syawal dah pun, baru aku nak buat entri. Maaf, hehe... Mesti korang dah banyak makan lemang, ketupat dan rendang kan? Makanan identiti Syawal, itulah dia. Jujur aku katakan, pertama kali aku makan makanan tersebut dalam kuantiti yang sedikit. Jadi aku tak risau mengenai berat badan aku naik mendadak selepas sebulan berpuasa. Bukan nak berlagak, tapi makan sedikit tu sebab benda tu tak ada. Cuba kalau makanan tu ada, aku tak keluar dapur kot, keke...

Gambar Google ja ni, kat rumah aku tak ada macam ni, hehe...

Ketupat daun palas, mak aku tak buat tahun ni. Tak sempat, mak aku pun busy haha... Makan seketul masa beraya kat rumah jiran. Lemang Alhamdulillah jiran bagi, ada la dalam setengah batang habis ke aku sorang sebab ayah aku pantang pulut. Rendang mak aku buat, rendang ayam tapi raya kedua. Raya pertama aku makan apa eh? Lupa dah, haha... Family mak teh aku datang so mak aku tambah lagi menu, buat gulai daging. Owh ingat dah, mak aku wat sup tulang hari raya pertama tu. 

Raya ketiga kawan aku kahwin so rendang tu sempat cuit seketul. Tapi tak pa la, kita dahulukan tetamu. Nasib baik BIL aku belikan ayam dua ekor. Rendang mak aku laku, thorbaik mengikut pendapat sepupu aku yang datang. Pastu hidang bersama nasi impit segera Nona yang sebungkus kecil tu comel-comel. Hari raya mesti macam mana pun kena ada ayam, sebab kepelbagaian menu dan mudah disediakan. Tak lama lagi kena ternak ayam semula kot macam masa aku sekolah rendah dulu. Sampaikan ayam tu boleh bergurau patuk-patuk lagi, punyalah kenal tuan dia. 

Boleh bayangkan tak kalau ayam tak ada? Raya nak masak apa? Inilah akibat dia.


Jom muhasabah sesuatu yang munasabah. Asyik fikir makan ja kan. Ingat juga pada yang tak mampu, jadi marilah bersederhana. Alhamdulillah dapat sambut Syawal lagi tahun ini~ (^^,)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...