artikel menarik

Thursday, December 18, 2014

powtoon : buat assignment anda lebih menarik

Instagram? Ya, aku baru ja buka akaun instagram. Twitter, telegram and segala macam lagi akaun bersosial aku memang tak ada. Tapi powtoon, padlet, edmodo, schoology,  writeabout, edpuzzle, yang tu aku ada. Itu semua platform/akaun ilmiah (thanks Prof. K ^^). Boringkan kalau kena buat presentation? Tak habis-habis dengan powerpoint. Balik-balik template, design dan gaya presentation yang sama seperti presentation terdahulu.

Baru-baru aku dapat satu assignment mengenai aseptic packaging. Disebabkan lecturer aku yang semakin maju serta berkembang minatnya dalam teknologi, maka aku pun decide untuk buat assignment aku menggunakan powtoon. 

Kat situ kita boleh buat video animasi segera (instant animation video) sebab cuma perlu klik-klik pilih kartun, tema dan gaya animasi. Baru la lecturer tertarik nak tengok assignment kita, ink pen merah dia pun tak habis dan dia pun tak menguap. Kita pun tak payah susah-susah menaip panjang-panjang walaupun kadang-kadang sesetengah orang dia main copy paste ja, hahaha...

Aku baru try sekali, ini hasil dia dan kat bawah ni screenshots video aku.
  



Ada macam-macam lagi yang kita boleh buat kat powtoon ni selain buat assignment. Nak promote barang boleh, nak buat filem animasi pendek pun boleh ja. Dah la free, kalau tak tahu guna pun ada tutorial kat situ. Tapi aku tak la seberani nak wat presentation jadi presingtation macam ni, hehehe...


 Ilmiah sikit entri ni, almaklumla feeling-feeling final year student, hohoho~

4 comments:

CD said...

wow... menarik la.. syok tau bila lect kasi keje yg mcm ni.

Unknown said...

sebab lecturer pun dh bosan menanda asaimen sepertimana student bosan buat asaimen hehe

budakvanilla said...

nice sharing. ada idea nak buat presentation. hehehe :D

Unknown said...

budakvanilla: thx n slmt mencuba... nnt lecturer terharu ^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...